31 Dis 2016

Tip-Tip Suami Isteri


9. Perkara yang paling kerap berlaku ketika saya rancak berbual bersama isteri semasa memandu kereta ialah terlepas simpang.

8. Jika isteri kuat merajuk, beranikanlah diri membimbing tangan isteri menekan butang remote Astro 118, supaya rajuknya reda bila melihat siaran Go Shop. Agar kasih bertambah erat, belikan sahaja apa yang sedang dipromosikan waktu itu.

7. Sekali sekala ajak suami ubah kedudukan dalam bilik tidur. Memang feeling dia lain macam sikit sebab rasa macam bilik baru.

6. Kita faham tahun 2016 ni semakin mencabar. Tapi kita sebagai isteri tak minta banyak. Cukuplah sekadar suami belikan setiap barang yang keluar kat Go Shop Astro tu sebagai hadiah.

5. Jika pasangan itu saling berbalas kentut dan diselangi dengan gelak tawa, maka ketahuilah bahawa pasangan itu adalah pasangan bahagia dan jarang bertengkar.

4. Kalau orang perempuan tu tetiba je dah siap bertudung, berbedak, usahlah orang laki tanya macam-macam. Sebenarnya dia memang nak sangat berjalan dah tu. Bawak kan aje pergi mana-mana.

3. Orang perempuan tak ramai yang pandai buat lawak. Tapi orang perempuan memang suka gelak ketawa.

2. Isteri yang cantik sentiasa jadi perhatian. Tapi isteri yang baik sentiasa jadi pilihan!

1. Habis kerja suami kenalah balik rumah cepat. Lepas dah balik rumah jangan asyik keluar ngeteh, main futsal dengan kawan je. Kita kat rumah ni nak kawan dengan siapa?

---
Kredit Foto : Freepik
Share:

Tip-Tip Parenting


64. Usah dikesali barang yang pecah atau perabot yang rosak akibat tingkah laku anak. Kerana benda boleh diganti, sedangkan anak tidak.

63. Anak adalah anugerah. Dijaga baik, jadi sunnah. Diabaikan, jadi musibah.

62. Anak kecil yang merajuk bukan kerana mereka terlalu berkecil hati. Mereka hanya mahukan sebuah perhatian.

61. Lihatlah wajah anak. Disitu terletaknya iras-iras wajah kita suami isteri.

60. Apabila kita mengajarkan anak doa-doa, kita akan dapati mereka lebih mudah hafal doa makan berbanding doa lain.

59. Setiap isteri mengharapkan sebuah penghargaan, setiap suami mengharapkan sebuah kesetiaan dan setiap anak mengharapkan sebuah kasih sayang.

58. Walaupun telapak tangan anak kita kecil, namun keinginan mereka untuk capai sesuatu yang dimahukan sangat besar.

57. Didikan dalam pemakanan anak-anak yang menentukan samada sayur itu sahabat atau musuh mereka selama-lamanya.

56. Untuk memahami sebuah pelajaran, masa diperuntukkan. Untuk memahami sikap anak, waktu diperlukan.

55. Anak yang boleh menjadikan barang bukan mainan sebagai mainan sebenarnya adalah anak yang kreatif dan cepat berdikari.

54. Antara perkara yang indah dalam hidup adalah melihat anak-anak membesar di hadapan mata.

53. Masa kecik-kecik dulu, pegang kepala lembu kira perkara yang paling berani budak lelaki buat. Bila lembu acah angkat kepala, berterabur lari.

52. Walaupun Johan Raja Lawak seorang yang kelakar, namun beliau sebenarnya seorang bapa yang garang dalam mendidik anak-anak.


51. Sebenarnya setiap anak amat berharap kedua ibu bapanya terlibat dalam permainan mereka. Buaian, gelongsor, pasir. Bagi mereka, penyertaan ibu bapa adalah satu penghargaan yang sangat besar. Maka, jangan sesekali mengenepikan pelawaan anak-anak untuk bermain bersama. Mereka bangga apabila kita menjadi rakan sepermainan mereka.


50. Bila dah jadi bapa ni, kalau dapat baca buku satu perenggan pun sudah cukup seronok. Manakan tidak, anak melompat atas badan, pijak perut, cekak leher, semua tu buat saya rasa macam lagi setahun baru boleh habis baca satu buku.


49. Jarang ada bapa yang gemar bermain bersama anak. Jika anda jumpa, hargailah mereka. Kerana mereka sukar ditemui.

48. Apabila anak kecil sudah mula dapat mengesan kehadiran potongan sayur dan bawang halus dalam makanannya, ketahuilah bahawa 'mata' (citarasa) anak kita sangat 'tajam' (cerewet).

47. Senyuman yang paling mencairkan hati adalah senyuman seorang bayi ketika bangun dari tidur.

46. Jika anda tidak tidur ketika anak tidur, ketahuilah bahawa anda tidak akan boleh tidur ketika anak sudah terjaga.

45. Jika anda ajarkan anak dengan sebutan penuh dan betul, anak akan bercakap seperti orang dewasa walaupun usianya baru dua tahun.

44. Tiga tangisan yang akan buat seorang ibu cemas. Tangisan anak ketika bangun tidur. Tangisan anak ketika lapar dan tangisan anak ketika sakit.

43. Satu jenis tangisan yang buat seorang bapa mengetap gigi. Iaitu tangisan seorang anak yang merengek mahukan sesuatu.

42. Hanya ciuman dan pelukan seorang ibu dapat meleraikan kegusaran hati seorang anak.

41. Bila kita jadi seorang ibu, sebenarnya kita akan jadi pemurah. Kita tak kisah berkongsi makan dengan anak dalam satu pinggan. Kalau bapaknya nak ngepau makanan kita pun kita redha kan aje.

40. "Eh, tak comel kalau awak buat muka macam tu. Macam muka sekian... sekian... (watak kartun yang anak tak suka)". Anak akan tersenyum dan berhenti cebik muka.

39. Time dukung dia sibuk nak turun jalan sendiri. Padahal selipar pun tak bawak. Sanggup pulak dia sarung selipar bapak dia saiz 13. Nama pun anak kecik.

38. Setiap ibu sentiasa ingin menggembirakan hati anaknya walau apa jua cara sekalipun.

37. Benda tak elok cepat je dia belajar. Padahal dia dengar sekali je. Benda baik tak nak pulak ikut. Sabar... Kita semua dulu pun macam tu jugak.

36. Anak-anak akan ikut perangai kita satu-satu. Kat depan diorang tunjuk yang baik-baik je. Kalau nak gaduh laki bini, pegi gaduh dalam bilik.

35. Anak kita kalau dah pandai bercakap, ayat yang paling parent dia geram sekali adalah, "Nak buat sendiri... nak buat sendiri!"

34. Jika anda bangun pagi dalam keadaan rambut serabai, namun anak kecil tetap datang memberi anda sebuah ciuman, maka ketahuilah bahawa skrip kasih sayang anda sudah mula berfungsi dengan baik!

33. Anak perempuan memang suka ikut perangai bapak. Kalau bapak dia suka makan kepak ayam, anak tu pun suka makan kepak ayam. Yang paling geram tu bila dua-dua boleh berebut kepak ayam masa tengah makan. Tak tahu nak lepuk siapa dulu.

32. Dulu nak mandi sejam pun takde siapa nak kacau. Sejak bergelar ibu ni, nak masuk jamban pun payah. Ada pulak makhluk comel bulat yang berpaut kat kaki!

31. Siapa sangka, dulu kita dengan tenang "membuang" dalam tandas. Tetapi sejak dua menjak ni, tak sangka kita terpaksa bergaduh dengan anak kecik yang sibuk nak tolong flush-kan.

30. Luar biasa sungguh anak 2 tahun setengah ni. Tengah tidur boleh terjaga pastu terus baca ABC dan sambung tidur semula. Kagum dan lega!

29. Masa dia baby dulu, kalau nangis tengah malam kita nenenkan. Terus diam. Tapi sekarang sejak dah pandai cakap, kalau nangis tengah malam dah tak nak nenen. Pastu dah pandai request nak bancuh sendiri air susu dalam botol kat dapur!

28. Kita bukan tak nak dukung anak masa jalan-jalan kat taman. Tapi kita geram tengok abah dia kat sebelah tu jalan berlenggang. Dia ingat dukung anak 10 kilo ni ringan?

27. Sebenarnya anak kecik kita tengah explore tubuh badan dia. Sebab tu kita nampak dia terkorek-korek mulut, hidung dan anggota lain.

26. Kenapa kena tunggu kita kaya baru nak bawa anak, isteri pergi jalan-jalan? Bawalah mereka berjalan-jalan sekarang atau kita akan hilang kasih sayang.

25. Anak kita tetiba meraung sebab kita tak bagi dia buat benda yang dia nak buat. Dia tak tahu benda tu diluar keupayaan dia. Kita jangan pukul dan marah. Kita kena bantu anak buat benda yang dia nak buat.

24. Perempuan seboleh-boleh nak orang cakap muka anak dia sama macam muka dia walaupun sebenarnya muka anak dia sebijik macam muka laki dia.

23. Apa yang kita tinggalkan untuk anak-anak sebenarnya tak penting. Apa yang kita tinggalkan dalam diri anak-anak itulah yang paling penting.

22. Time cuti ni kalau biarkan anak tengok tv dan main Ipad lama-lama tak bagus. Nanti otak dia pasif. Apa kata lambakkan mainan atas lantai dan start main dengan mereka. Baru otak anak aktif!

21. Sebenarnya setiap anak amat berharap parent dia terlibat dalam permainan mereka. Bagi anak-anak ini adalah satu penghargaan yang besar!

20. Bila kita tidak didik anak untuk menyayangi, maka anak itu akan menjadikan adiknya sebagai mangsa dan tempat lepas geram.

19. Anak kecik ni kalau kita bagi dia makan dengan tangan sendiri, sebenarnya dia akan makan dengan sepenuh hati.

18. Ibu awak suri rumah. Ibu saya pula bekerjaya. Dan kita berdua bertemu di universiti yang hebat, dan dapat pekerjaan yang hebat. Hidup kita hebat bukan kerana jenis pekerjaan ibu kita tetapi kerana ibu kita hebat dalam melaksanakan amanah sebagai seorang ibu!

17. Anak mula buat perangai bila parent baru balik kerja. Meraung la, menjerit la, mengamuk-ngamuk la. Sebenarnya anak rindu kat kita sepanjang hari. Tapi dia tak tahu nak cakap macam mana.

16. Kita bukan tak nak attend wedding kawan. Tapi anak kita melasak sangat. Takut ganggu kelancaran majlis.

15. Dulu petang-petang macam ni la mak selalu tanya, "Esok sekolah, buku dah kemas?", "Baju sekolah dah gosok?", "Kasut bawah peti ais dah kering?". Hari ni soalan yang sama kita ajukan kat anak kita. Rindu betul zaman tu!

14. Saya bersungguh-sungguh jaga anak bukan kerana saya berharap anak akan jaga saya apabila tua. Saya bersungguh-sungguh jaga anak sebab saya nak sempurnakan amanah yang Allah beri.

13. Anak yang jenis suka melanguk depan tv berjam-jam akan kelam kabut pergi baca buku, mandi, solat apabila terdengar bunyi pintu pagar dibuka oleh bapa. Hebat aura bapa!

12. Cara paling pantas untuk mendesak anak-anak berhenti berkelahi adalah dengan berpura-pura buka almari dan ambil hanger.

11. Ada satu bau yang amat disukai oleh semua ibu. Bau ini dikatakan lebih hebat dari jenama minyak wangi paling mahal kerana mengandungi bau masam dan bacin. Itulah bau anak baru bangun tidur di pagi hari!

10. Kertas A4 asalya putih. Jika diconteng-conteng, ia takde nilai. Tapi jika dilukiskan gambar yang cantik, ia jadi sangat bernilai. Begitulah juga dengan anak kita.

9. Anak kalau degil dan kasar bukan maknanya dia ikut perangai kita masa kecik. Tapi dia tak dapat perhatian dan kasih sayang dari kita.

8. Kalau anak kecik tiba-tiba tantrum, kita kenalah tenteramkan dia. Bukan swing tangan kat punggung anak.

7. Time anak jaga, kita pening dia panjat almari, sepahkan barang, merengek menangis. Time anak tidur, kita pulak yang kacau dia. Cium pipi la, usap rambut la, peluk la. Rindulah tu!

6. Saya seorang ibu yang ada degree dari sebuah universiti tempatan dengan pointer yang cemerlang. Tapi saya pilih jadi suri rumah sepenuh masa sebab saya mahu menikmati dan melihat anak membesar di hadapan mata. Ini pilihan saya.

5. Jangan suka beza-bezakan anak. Jangan kerana dia tak pandai akademik, kerja tak bagus, kita sisih dia dari anak yang hebat serba serbi. Setiap anak ada kelebihan masing-masing. Lazimnya, anak yang tak seberapa 'bagus' itulah yang jaga makan minum kita sampai mati.

4. Kadang kita rasa puas marah, cubit, pukul anak kita masa mereka masih kecil. Lagi 10 tahun tengok sendiri anak yang sama marah, herdik, benci kat kita balik. Masa tu jangan nak salahkan siapa-siapa.

3. Anak kecik kalau tiba-tiba senyap je, mesti ada benda yang dia buat. Rajin-rajin la perhatikan mereka.

2. Tak adil kalau kita cakap anak yang tak pandai akademik tu takde masa depan. Padahal kebolehan dia ada kat bidang lain. Mesti ada punya!

1. Nak tengok anak-anak lebih ceria, lebih responsif dan lebih cerdik? Sila letak tepi segala jenis tab, phone dan layan anak main.

---

Kredit Foto : Freepik
Share:

Tip-Tip Motivasi


77. Orang pendiam terkadang petahnya tidak di mulut, tapi di tangan.

76. Resepi sebuah kejayaan adalah usaha yang berterusan, doa yang sentiasa berkekalan, ikthtiar yang tidak bertepian serta tawakal yang penuh pengharapan.

75. Tak perlu jadi A. Samad Said untuk menulis sebuah buku. Tulislah sebuah buku supaya kita dapat jadi seperti A. Samad Said.

74. Sedang doa Iblis juga dimakbul Tuhan, apa perlu berkirim doa kepada manusia entah apa-apa dengan sekian harga, seolah kau yakin permintaanmu langsung tidak didengar.

73. Orang pendiam terkadang petahnya tidak di mulut, tapi di tangan.

72.  Jika kita merancang untuk berubah, sekarang adalah masanya. Ya, sekarang.

71. Jarak yang jauh mencipta sebuah kerinduan. Jarak yang dekat mencipta sebuah ikatan.

70. Cara membalas dendam terbaik adalah dengan mencipta kejayaan.

69. Betapa banyaknya penyakit (masalah) datang benda yang manis. Betapa banyaknya ubat (penawar) datang dari benda yang pahit.

68. Jika dosa buat kita rasa enggan berdoa, ketahuilah, permintaan Iblis terlaknat juga dimakbulkan Tuhan.

67. Kekecewaan bukanlah suatu sia-sia. Ia mengajar kita bagaimana cara menerima sesuatu keburukan agar tidak dilakukan suatu hari nanti.

66. Kulit putih tak pernah mulia, kulit hitam tak pernah hina. Di sisi Tuhan, hati bersih jadi pilihan.

65. Apabila kegagalan menyebabkan kita mundur satu langkah ke belakang, kita perlu melangkah 10 tapak ke hadapan untuk capai kejayaan.

64. Jika mahu sebuah kejayaan besar, beranganlah sekarang. Kerana sebuah kejayaan bermula dengan satu titik pertama. Iaitu berfikir.

63. Berhenti menyalahkan sesiapa jika berlaku masalah. Sebaliknya mula mencari jalan penyelesaian.

62. Kejayaan akan lenyap jika usaha mengekalkan kejayaan dihentikan atau tidak dilakukan.

61. Banyak perkara susah akan jadi mudah apabila latihan diperbanyakkan.

60. Rama-rama cantik yang terbang bebas itu dahulunya adalah seekor ulat hodoh yang terkurung di dalam kepompong yang sempit.

59. Dibelakang sebuah kejayaan selalunya berdiri sebuah usaha yang gigih, hati yang cekal dan doa yang tidak pernah putus.

58. Lihat bagaimana si kecil yang mula belajar berjalan. Mereka jatuh berulang kali namun tetap bangun berdiri. Walau sakit, mereka tetap bertatih dengan girang.

57. Terlalu memikirkan masalah kecil boleh membuatkan ia jadi masalah besar. Memperkecilkan masalah kecil juga boleh menjadikan ia suatu masalah besar.

56. Penolakan sentiasa berlaku dalam kehidupan. Ia bergantung kepada kita bagaimana cara mengubahnya agar menjadi sebuah penerimaan.

55. Bukanlah gagal itu kerana tersungkur setelah mencuba, tetapi gagal itu adalah kerana tidak berani mencuba atau berhenti setelah mencuba.

54. Rama-rama cantik yang terbang bebas itu dahulunya adalah seekor ulat hodoh yang terkurung di dalam kepompong yang sempit.

53. Dibelakang sebuah kejayaan selalunya berdiri sebuah usaha yang gigih, hati yang cekal dan doa yang tidak pernah putus.

52. Lihat bagaimana si kecil yang mula belajar berjalan. Mereka jatuh berulang kali namun tetap bangun berdiri. Walau sakit, mereka tetap bertatih dengan girang.

51. Terlalu memikirkan masalah kecil boleh membuatkan ia jadi masalah besar. Memperkecilkan masalah kecil juga boleh menjadikan ia suatu masalah besar.

50. Penolakan sentiasa berlaku dalam kehidupan. Ia bergantung kepada kita bagaimana cara mengubahnya agar menjadi sebuah penerimaan.

49. Bukanlah gagal itu kerana tersungkur setelah mencuba, tetapi gagal itu adalah kerana tidak berani mencuba atau berhenti setelah mencuba.

48. Seluruh manusia berebut-rebut mencari wang walaupun mereka tahu wang bukanlah segala-galanya.

47. Duit bukanlah akar kejahatan. Manusia yang mencari duit dengan cara kejahatan itulah kejahatan sebenar.

46. Wang tidak boleh membeli kebahagiaan. Tetapi kebahagiaan akan diperolehi setelah kita memberi wang (bersedekah).

45. Jadilah seperti harimau jantan. Ia berusaha mencari makanan sendiri tanpa menyusahkan harimau lain. Jangan jadi seperti singa jantan yang mempergunakan singa betina untuk mendapatkan makanan.

44. Jadilah seperti lebah yang mencari bunga dan madu di taman yang indah. Jangan sesekali menjadi babi yang mencari kotoran dan merosakkan taman yang indah.

43. Badan akan binasa akibat terlalu banyak makan walaupun pada asalnya makan itu satu kebaikan.

42. Sahabat sejati itu umpama tiram di dasar laut. Ia sukar dicari namun padanya ada sebutir mutiara yang amat berharga.

41. Sesebuah negara dikagumi kerana kepesatannya. Sesebuah masyarakat dikagumi kerana keperibadiannya.

40. Tidur diperlukan untuk merehatkan badan. Tetapi tidur berlebihan akan memenatkan badan.

39. Makan ubat boleh sembuhkan penyakit. Tetapi makan ubat bukan kerana sakit boleh mengundang penyakit.

38. Bangunan tertinggi di dunia tidak pernah sesekali dapat menandingi ketinggian akhlak seseorang insan.

37. Jika masih mahu berputus asa, teruskan. Tapi pastikan sebentar lagi kita akan bangkit semula.

36. Sabun pencuci digunakan untuk menghilangkan kotoran. Tetapi tanpa kotoran, sabun pencuci tidak akan dicipta.

35. Memberi adalah suatu kebaikan. Tetapi tidak kepada pemberi alasan.

34. Rasa mengalah boleh digunakan bagi tujuan merendah diri. Tetapi bukan untuk kejayaan.

33. Untuk gagal, sikap dan fikiran positif tidak diperlukan!

32. Masa lalu memang indah untuk dikenang. Selalu mengenangnya akan menjadi racun.

31. Jadilah seperti ayam. Ketika hidup ia memberi manusia telur. Apabila mati ia beri manusia daging.

30. Seluruh manusia boleh mati kerana kejahatan seseorang. Tetapi dengan kebaikan seseorang, seluruh manusia boleh terselamat daripada segala kejahatan.

29. Mengenang kisah lalu tidak salah. Mengulangi kesilapan lalu adalah satu kesalahan.

28. Belajar adalah proses mendapatkan jawapan. Tidak belajar adalah punca diri kita dipenuhi dengan persoalan.

27. Untuk menukarkan masalah kepada peluang, ilmu diperlukan.

26. Jika semua orang menjauhi kekayaan, itu bererti ilmu sudah tiada lagi manfaatnya.

25. Menjadi kaya adalah satu impian. Menjadi miskin adalah satu pilihan.

24. Masalah akan selesai jika kita mencari penyelesaiannya. Bukan dengan rungutkannya.

23. Peluang besar hanya datang sekali. Jangan bimbang jika terlepasnya, kerana peluang kecil sentiasa ada.

22. Peluang ibarat kek sedap. Jika lambat diambil, orang lain akan mencapainya. Atau ia akan basi sebelum sesiapa memakannya.

21. Pencuri wang boleh jadi kaya tetapi tidak bahagia. Malangnya pencuri masa tidak boleh jadi apa-apa.

20. Masalah adalah peluang. Tetapi peluang bukanlah satu masalah.

19. Peluang itu datang dan pergi. Jangan takut jika terlepasnya. Kerana peluang juga boleh dicipta.

18. Masalah sebenarnya bukanlah masalah. Masalah sebenar adalah apabila kita tidak sedar yang kita mempunyai masalah.

17. Manisnya madu itu adalah hasil keberanian berhadapan dengan ratusan lebah dan sengatnya.

16. Memusuhi diri sendiri adalah lebih bahaya daripada segala jenis musuh diluar.

15. Kejayaan suka mengulit orang positif. Kegagalan suka mengulit orang negatif.

14. Tak perlu besar-besar. Mulakan dengan apa yang ada di tangan.

13. Berprinsiplah seperti ikan di lautan. Meski hidup di air masin, dagingnya tidak sesekali jadi masin.

12. Kejayaan tidak akan datang mencari anda. Melainkan anda yang harus mencarinya.

11. Masalah tidak datang bersendirian. Ia diutus bersama penyelesaian.

10. Lambat atau cepat hadirnya kejayaan, bukanlah isu utama. Persoalannya, adakah kita bersedia mengejarnya tanpa henti?

9. Pemenang tidak akan fokus pada kegagalan lalu, sebaliknya menumpukan pada kejayaan akan datang.

8. Dapat atau tidak bukanlah persoalannya. Bagaimana kita berusaha melakukannya, itulah yang utama.

7. Orang yang hebat itu adalah orang yang tetap bersyukur dan bahagia walau tidak memiliki apa-apa.

6. Semua orang mengalami masalah yang sama. Yang membezakan kita adalah cara kita menyelesaikannya.

5. Janganlah disebabkan hanya satu kelemahan seseorang, kita menidakkan kesemua kebaikan yang ada padanya.

4. Kutiplah pesanan yang baik dari sesiapa sahaja walaupun pemberi pesanan bukanlah sesiapa.

3. Kadang kita harus terjatuh dahulu sebelum mampu bangkit dengan kekuatan yang besar.

2. Hijrah dan dugaan berpisah tiada.

1. Apabila seseorang itu berhijrah (memperbaiki diri), dia juga akan diuji ketika dalam penghijrahannya. Sehingga dia merasakan penghijrahan sebagai suatu yang memeritkan. Hal ini biasa sebenarnya. Namun, berhati-hatilah. Jika tersilap langkah, boleh terjerumus kembali ke dalam jurang yang lebih dalam dari sebelumnya.

---
Kredit Foto : Freepik
Share:

29 Dis 2016

Kisah Ketua Kelas Tiba-Tiba Jadi Budak Lembut


"Guano kotuo kelah kito nih? Awal tahun muko ganah, ujung tahun perangai supo tino," rungut rakan sedorm saya.

Saya pun hairan bagaimana ketua kelas kami daripada seorang yang segak dengan tutur kata yang sopan tiba-tiba berubah jadi seorang lelaki lembut.

"Entah...," saya mengerutkan dahi, "masalah hormon kot."

Kami berdua perhatikan sahaja gelagatnya yang asyik berborak gaya "awww" ditepi katil bersama teman-teman seangkatannya sambil menggelengkan kepala.

Aneh. Sejak masuk asrama, sikapnya berubah. Bila bercakap, tangannya dilentuk-lentukkan, suara digedik-gedikkan.

Meremang bulu ketiak.

Yang paling menggelikan hati, setiap kali mahu mandi, puak-puak ini akan berkemban macam perempuan. Berjalan lenggang-lenggok sambil pegang gayung buruk ke jamban beriring-iringan.

Usai mandi, mereka akan gumpal rambut pakai tuala macam yang orang perempuan selalu buat. Kelakar sungguh.

"Punoh ar sek-sek ni. Takdo maso depe!" kecam salah seorang rakan saya.

Bayangkan pelajar Maahad kami semuanya lelaki. Tiba-tiba wujud kelompok begini. Habis kacau bilau.

Ramai yang mencemuh. Tidak kurang juga yang mencaci.

Namun, siapa sangka. Setelah 14 tahun berlalu, puak-puak lembut yang dahulunya dikeji, kini ramai antara mereka menjadi doktor dan memiliki kerjaya hebat.

Hingga ada seorang rakan berkata, "Kalau aku join geng-geng lembut ni masa kat asrama dulu, mesti sekarang aku pun dah jadi doktor jugak."

Yelah tu!

Muhammad Arif Aizuddin
Lelaki tulen lagi maskulin.

---
Kredit Foto : Luftika.rs
Share:

28 Dis 2016

Kisah Kena Hon Sebab Lambat Jalan


Masa mula-mula dapat lesen kereta dulu, saya selalu kena hon dengan kereta belakang sebab lambat jalan lepas lampu merah bertukar kepada hijau.

Maklumlah, kereta manual. Kena tekan clutch, masuk gear, turunkan hand brake, kemudian kena tekan pedal minyak dulu baru boleh jalan.

Bila dah selalu sangat kena hon, saya belajar tengok lampu isyarat orang. Agak-agak bila lampu sebelah sana sudah kuning, saya cepat-cepat masuk gear satu.

Hijau sahaja, terus jalan.

Siapa yang macam ini, kita geng!

Muhammad Arif Aizuddin
Kadang-kadang saya pun suka hon orang juga.

---
Kredit Foto : Getmyauto.com
Share:

26 Dis 2016

Kisah Makan Maggi Dalam Baldi Di Asrama


Teringat masa belajar di Maahad dulu, kami sama-sama makan Maggi dalam baldi secara berjemaah. Sudahlah guna pen sebagai chopstick, ada pula rakan pakai gayung sebagai mangkuk.

Bila teringat balik rasa nak termuntah pun ada. Tapi inilah pengalaman duduk asrama.

Seronok.

---
Kredit Foto : Freepik
Share:

Inilah Sebab Mengapa Saya Menulis Ejaan Penuh Walaupun Di Dalam Whatsapp


Supaya dapat berlatih menulis dengan baik, saya menggunakan ejaan penuh semasa ber-Whatsapp dengan orang rumah dan ahli keluarga kami.

Penggunaan ejaan penuh dalam Whatsapp sebenarnya sangat bagus bagi menjelaskan sesuatu perkara yang kecil atau rumit. Bahkan dapat mengelakkan salah faham dan salah maksud.

Itu yang penting.

Contoh,

"Slm.... sy kt kdai nie. Awk nk kim pape x?"

"Salam, saya kat kedai ni. Awak nak kirim apa-apa tak?"

Beza bukan?

Ayat yang ditulis dengan perkataan penuh lebih mudah difahami dan pembaca tidak perlu meneka-neka apakah maksud "kim" tadi.

Bagi memudahkan urusan menaip, hidupkan Predective Text bahasa Melayu pada keyboard telefon bimbit.

---
Kredit Foto : Interp.com.br
Share:

24 Dis 2016

Kisah Afiah Mengantuk Bila Disuruh Mengaji


Bukan main mengantuk lagi Afiah masa ulangkaji surah-surah lazim semalam. Tersengguk-sengguk. Padahal sebelum itu ligat bukan main. Lompat atas katil, panjat belakang abah, menyanyi-nyanyi.

Habis sahaja baca surah "Inna a'toina", terus dia merangkak naik atas katil, letak kepala atas bantal, kemudian siap tarik selimut tutup badan.

Amboih! Pandai pula tidur sendiri kalau disuruh mengaji.

Nampak tak anak-anak generasi Alpha macam mana?

---
Kredit Foto : Freepik
Share:

Kisah Abah Tak Jumpa Baju Dalam Almari


"Tak jumpa pun."

Laung saya dari dalam bilik. Sudah 3 kali saya geledah almari mencari dua helai t-shirt warna hitam kegemaran saya yang hilang.

Saya bertanyakan kepada isteri. Beliau minta saya cari semula. Saya kata sudah cari banyak kali tapi tak jumpa.

Terus beliau pergi ke almari dan bawa keluar baju-baju tersebut lalu berkata,

"Betul tak jumpa?"

Saya tergamam. Rasa terkejut bercampur hairan pun ada. Macam mana dia buat?

Agaknya inilah keajaiban orang perempuan yang selalu diperkatakan di media sosial.

---
Kredit Foto : Freepik
Share:

22 Dis 2016

Kisah Afiah Pakai Getah Rambut Nyayi


"Bila kita bagi orang hadiah, kita tak boleh ambik balik hadiah tu. Hadiah tu dah jadi orang tu punya. Bila Afiah dah bagi nyayi (nenek) getah rambut, Afiah tak boleh ambik balik getah rambut tu," bebel abah.

"Tapi Afiah punya getah rambut tinggal kat atas. Afiah nak pakai getah apa?" soal Afiah.

"Getah sayur kan ada." Abah selamba menjawab.

Berkerut dahi anak.

---
Kredit Foto : Freepik
Share:

12 Dis 2016

Kisah 6 : Malu Melamar


"Apa pasal Man?" sambil membuka tali helmet lompong tanpa visor, Deki melangkah ke warung Pak Hartono lalu duduk di hadapan Eman Panjang.

"Buah hati aku si Santi rupanya nak kahwin dengan anak Pak Hartono ni," Eman Panjang menjuihkan mulut.

Pak Hartono tersengih lalu datang mencuit bahu si Deki memberi isyarat tanya mahu minum apa. Dijawabnya Nescafe tarik.

Deki, "Kau pernah ajak Santi kahwin tak?"

Eman Panjang, "Tak pernah. Aku malu."

Deki, "Badan tinggi lampai, janggut secekak macam kau ni pemalu? Puih!"

Eman Panjang, "Semua orang tahu dia tu cikgu sekolah, ada degree. Aku ni cuma kerja bengkel kereta je. SPM pun tak lepas."

Deki, "Dengar ni, malu bertanya sesat jalan. Tapi kalau malu melamar, jadilah tetamu di hari pernikahan dia. Kahkahkah!"

#KisahOrangMinangKampungGadang

---
Kredit Foto : Freepik
Share: